Een succesvolle Mobile App lanceren!

 

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je een app wilt bouwen. Het kan voor intern gebruik, als verlengstuk van je website, om een bepaald probleem voor mensen op te lossen, of als webshops producten verkopen. Elke app is anders, maar toch bestaan er essentiële  punten waar elke succesvolle app aan voldoet.

Een geweldig idee!

Je kan een app nog zo mooi mogelijk ontwerpen, maar als niemand op jouw app idee zit te wachten, zal het nooit een succes worden. Het succes van een app valt of staat in eerste instantie dus bij een goed uitgewerkt idee.  Een goed idee is vaak een oplossing voor een meetbare probleem, een nieuwe service die het leven van mensen makkelijker of leuker maakt of een verbetering van een bestaande oplossing of manier van werken. Denk bijvoorbeeld aan Thuisbezorgd die het makkelijker maakt om je maaltijd te bestellen of  Airbnb die nieuwe mogelijkheden aanbiedt voor verblijf en overnachtingen.

Juiste verdienmodel

De meeste apps worden niet vanuit liefdadigheid ontwikkeld. Uiteindelijk gaat het om een passend business app dat omzet genereert. In iedere geval wil je je investering terugverdienen en er later  winst op maken. Om dit te realiseren zul je een verdienmodel moeent integreren.

Enkele verdienmodellen binnen mobile apps industrie zijn:

  • Betaalde app
  • In-app aankopen
  • Abonnementsmodel
  • Advertenties
  • Data verkopen

Een succes wordt ook bepaald door het juiste verdienmodel te koppelen aan jouw app. Voorbeeld: een app als Sworkit is bijvoorbeeld makkelijker aan een abonnementsmodel te koppelen dan een app die mensen slechts sporadisch gebruiken. Ook is een te hoge prijs en in sommige gevallen zelfs überhaupt een prijs voor veel gebruikers een reden om jouw app niet te gebruiken.

Geld verdienen met je Mobile App?

Niet elke organisatie hoeft direct geld verdienen na de realisatie van haar app. Sommige organisaties bouwen een app puur om interne processen te optimaliseren of de naamsbekendheid te vergroten. Anderen gebruiken het als alternatief of toevoeging aan hun bestaande website of webshop. Denk bijvoorbeeld aan ZARA die haar webshop ook via een app toegankelijk maakt. Een verdienmodel is dus niet altijd van toepassing. Heeft jouw business app wél een winstoogmerk? Dan is het verstandig om alvast over verdienmodellen te denken voordat je van start gaat met ontwikkelen van je app. Je kan altijd inschatting maken of jouw app zichzelf terug gaat verdienen, winst op zal leveren en zo bespaar je een hoop tijd en kosten in de ontwikkelfase.

Modern design

Zoals we geen kleding meer kopen die compleet uit de mode is, verwachten gebruikers ook van apps dat ze met de tijd mee gaan. Design is daar een belangrijk onderdeel van. De keuze om jouw app eens te proberen, wordt dan ook veelal gemaakt door de uitstraling van je app. Ziet deze er betrouwbaar en modern uit, of oubollig en lelijk?

Fijne UX en UI

Naast een modern en leuke  design verwachten gebruikers ook dat apps wat user experience  en user interface betreft met hun tijd meegaan. Om het gebruikers zo eenvoudig mogelijk te maken is het ook aan te raden om maximaal gebruik te maken van de huidige digitale mogelijkheden. Denk aan de vingerafdrukscanner en face recognition, Apple Pay en dark mode als de meest recente ontwikkelingen op dit gebied.

Goede onboarding

Met onboarding bedoelen we de eerste keer dat iemand gebruikmaakt van jouw app. Mogelijk heb je wat gegevens nodig of moet je wat uitleg geven over het gebruik van de app. Dit is een belangrijk moment, omdat veel gebruikers al snel beslissen of ze jouw app gaan gebruiken of meteen weer verwijderen. Best practises voor een goede onboarding zijn:

  • Simpel en snel
  • Vraag alleen om gegevens die je écht nodig hebt
  • Mogelijkheid om in te loggen met bestaande accounts (zoals Facebook en Google)
  • Leg de focus op de voordelen van het gebruik van de app, niet op de features die de app bezit
  • Meerdere stappen? Laat zien hoeveel schermen/stappen er nog komen
  • Geef de mogelijkheid om te skippen

Communicatie

Wanneer gebruikers jouw app eenmaal geïnstalleerd hebben, de waarde ervan inzien en besluiten om de app te bewaren, is het zaak om jouw app op het juiste moment weer onder de aandacht te brengen bij bestaande gebruikers. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van push notifications of e-mails naar je gebruikers. Om irritatie bij je gebruikers te voorkomen en écht van waarde te zijn, is het hierbij belangrijk dat de notificaties relevant en op het juiste moment zijn. Netflix doet dit bijvoorbeeld slim, door een e-mail te sturen op het moment dat ze een seizoen hebben toegevoegd van een serie die een gebruiker gekeken heeft.

 Statistieken

Het bijhouden van data en statistieken is belangrijkste formule voor succes. Zo ontdek je hoe gebruikers  jouw app beoordelen. Door deze data te analyseren kun je bijsturen om je app verder te verbeteren. Afhankelijk van het soort app dat je gemaakt hebt, zullen sommige statistieken voor jou belangrijker zijn dan andere. Algemene statistieken om bij te houden zijn bijvoorbeeld:

  • Aantal downloads
  • Aantal actieve gebruikers
  • Gemiddelde gebruiksduur
  • Retentie
  • Churn
  • App Store reviews
  • Gemiddelde opbrengst per gebruiker
  • Kosten per acquisitie

Maar ook technische data is belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan crashes, foutmeldingen en snelheid van de app. Door deze statistieken in de gaten te houden, ben je altijd op de hoogte van de gezondheid van je app en kun je bijspringen wanneer dat nodig is.

Regelmatig updaten

Niet elke app hoeft natuurlijk regelmatig geupdate te worden. Voor veel apps geldt dit echter niet. Denk bijvoorbeeld aan webshops, nieuws/audio, video- of andere content driven apps. Het succes van dit type apps wordt grotendeels bepaald door nieuwe inhoud. Laat door middel van notificaties zien dat er nieuwe content toegevoegd is.

Belangrijk is om tijdens de ontwikkeling van de app een ‘flexibele opzet’ te hanteren – creeër een makkelijk manier om de app bij te kunnen blijven houden.

 

Slimme marketing

Je kan een top app gebouwd hebben, maar als niemand er van hoort zal het nooit een succes worden. Zorg daarom ook voor een goede marketing van je app! Dit doe je door een goede presentatie in de App Store en door marketing op de juiste manier in te zetten.

 

Succesvolle app laten maken?

Heb je een goed idee voor een app en ben je op zoek naar een app ontwikkelaar die hier een daadwerkelijk product van kan maken? Mahdad Kiyani  helpt je graag! Plan een vrijblijvend adviesgesprek in of vraag meteen een vrijblijvende offerte aan!

 

 

 

 

 

 

Andere Blogs?